Saksalaisia taidemaalareita ja taidemuseoita

Eino Tienari   2.6.2021          päivitetty 8.6.2021

Johdanto

Tässä esitellään seuraavat taiteilijat pääasiassa ajalta 1800-1938: Johan Wilhelm Schirmer, Andreas Achenbach, Oswald Achenbach, Franz von Lenbach, Franz Marc, Max Liebermann, August Macke, Ernst Ludwig Kirchner, Emil Node ja Max Pechastein.

Berliinissä nykyisin sijaitsevista taidemuseoista esitellään seuraavat: Alte Nationgalerie, Gemäldegalerie, Neue Nationalgallerie ja KINDL-Zentrum für zeitgenössische Kunst.

Kaikki tässä esitettävät asiat olivat itselleni uusia. Lainasin taidekirjoja luettavaksi ja etsin lisätietoja internetistä. Se opiskelu oli kiehtovaa ja kannatti tehdä näköalan avartamiseksi saksalaisen hienon kulttuurimaailman suuntaan.

Düsseldorfin taideakatemia

Johan Wilhelm Schirmer (1807-1863) opiskeli Düsseldorfissa ja hänestä tuli myöhemmin taideakatemian opettaja vuodesta 1830 alkaen. Hän vieraili maalarina useissa maissa.

Andreas Achenbach (1815-1910) oli saksalainen maisemamaalari. Hän aloitti taideopintonsa Düsseldorfissa 1827 jo ollessaan 12-vuotias. Myöhemmin hän opiskeli siellä mm. Johan Wilhelm Schirmerin johdolla vuosina 1932-34. Hän matkusti paljon eri maissa.

Oswald Achenbach (1827-1905) oli saksalainen taidemaalari. Andreas Achenbach oli hänen vanhempi veljensä. Hän opetti Düsseldorfin taideakatemiassa ja tuli tunnetuksi erityisesti maisemamaalauksillaan. Erityisesti Italiaan tehdyt matkat vaikuttivat hänen kehitykseensä.

Suomessa oli Sinebrychoffin taidemuseossa 10.2.-15.5.2011 näyttely nimellä ”Maisemamaalaus Düsseldorfissa”. Kaikkien näiden 3 taiteilijan töitä oli siellä esillä. 

Seuraavaksi on 3 taulua.

Taulu 1. Johan Wilhelm Schirmer: Sveitsiläinen alppimaisema, maalattu vuosina 1835-37. Öljyvärityö. Kuvan lähde on Wikimedia.

Taulu 1. Johan Wilhelm Schirmer: Sveitsiläinen alppimaisema, maalattu vuosina 1835-37. Öljyvärityö. Kuvan lähde on Wikimedia.

Taulu 2. Andreas Achenbach: Laskeva vuorovesi, maalattu 1849. Öljyvärityö. Kuvan lähde on visualelesewhere.worldpress.com.

Taulu 2. Andreas Achenbach: Laskeva vuorovesi, maalattu 1849. Öljyvärityö. Kuvan lähde on visualelesewhere.worldpress.com.

Taulu 3. Oswald Achenbach: Ilta, maalattu vuosina 1850-54. Öljyvärityö. Kuvan lähde on rct.uk.

Taulu 3. Oswald Achenbach: Ilta, maalattu vuosina 1850-54. Öljyvärityö. Kuvan lähde on rct.uk.

Münchenin taideakatemia

Franz von Lenbach (1836-1904) oli saksalainen taidemaalari, jolla oli Münchenin taide-elämässä huomattava asema. Hänen laaja tuotantonsa käsittää enimmäkseen saksalaisten suurmiesten muotokuvia. Bismarckista hän maalasi peräti 80 muotokuvaa. Von Lenbachin teoksissa yhtyvät venetsialainen maalaustapa ja valokuvamainen tarkkuus.

Franz Marc (1880-1916) oli saksalainen taidemaalari ja taidegraafikko. Hänen taiteensa luokitellaan ekspressionistiseksi. Häntä pidetään yhtenä 1900-luvun merkittävistä taidemaalareista. Hän opiskeli vuosina 1900-1903 Münchenin kuvataideakatemiassa. Hänen mieliaiheitaan olivat eläimet, joiden hän katsoi kuvastavan luonnollisuutta ja viattomuutta.

Videolla 1 esitellään Franz von Lenbachin maalauksia. Sen kesto on 8:43. Taustalla soi musiikkia. Sen otsikko on ” Franz von Lenbach: A collection of 83 paintings”.

Videolla 2 esitellään Franz Marcin taidetta. Sen kesto on 8:20. Taustalla on englanninkielinen selostus. Sen otsikko on ” Franz Marc, Blue Horses and Der Blaue Reiter”. Siihen saa englanninkielisen teksityksen koskettamalla ruudun alareunaa.

Video 1. Franz von Lenbach -esittely

Video 2. Fanz Marc -esittely

Saksalainen realismi ja impressionismi

Max Liebermann (1847-1935) oli taidemaalari ja graafikko. Hän oli 1900-luvun alussa yksi Saksan arvostetuimmista taidemaalareista. Tyylillisesti hänen lähtökohtansa oli 1800-luvun puolivälin ranskalainen realismi. Myös 1600-luvun hollantilainen taide vaikutti hänen tyyliinsä. 1890-luvulla hänen tyylinsä kehittyi siten, että värit muuttuivat valoisemmiksi. 1900-luvun alussa Liebermannia pidettiin saksalaisen impressionismin ja muotokuvamaalauksen tärkeänä edustajana.

August Macke (1887-1914) oli saksalainen taidemaalari. Hän kuului ”Der Blaue Reiter” -nimiseen taiteilijoiden ryhmään. Oman tyylinsä hän löysi vasta tutustuttuaan Pariisissa impressionistiseen taiteeseen. Mackien värienkäyttö muuttui rohkeammaksi ja maalausten sommittelu harkitummaksi. Impressionismin lisäksi Macke sai vaikutteita muun muassa ranskalaiselta Henri Matisselta (1869-1954).

Seuraavaksi on 4 taulua, joista numerot 5 ja 7 on lisätty 8.6.2021.

Taulu 4. Max Liebermann: Flowering Bushes by Garden Shed, maalattu vuonna 1928. Kuvan lähde on liebermann-villa.de.

Taulu 4. Max Liebermann: Flowering Bushes by Garden Shed, maalattu vuonna 1928. Kuvan lähde on liebermann-villa.de.

Taulu 5. Max Liebermann: Free period in the Amsterdam orphanage, 1881-1882, öljyvärimaalaus. Kuvan lähde on kunstmuseum.nl.

Taulu 5. Max Liebermann: Free period in the Amsterdam orphanage, 1881-1882, öljyvärimaalaus. Kuvan lähde on kunstmuseum.nl.

Taulu 6. August Macke: Zoologische Garten I, maalattu 1912. Kuvan lähde on Wikipedia.

Taulu 6. August Macke: Zoologische Garten I, maalattu 1912. Kuvan lähde on Wikipedia.

Taulu 7. August Macke: Portrait with Apples (Porträt mit Äpfeln). Kuvan lähde on Wikimedia.org.

Taulu 7. August Macke: Portrait with Apples (Porträt mit Äpfeln). Kuvan lähde on Wikimedia.org.

Die Brücke -ryhmä

Tämä ekspressionistinen taiteilijaryhmä muodostui Dresdenissä vuonna 1905. Ryhmään katsotaan kuuluneen seuraavia taiteilijoita: Ernst Ludwig Kirchner, Fritz Bleys, Erich Heckel, Karl Schmidt-Rottluff, Emil Node, Max Pechstein, Otto Müller ja suomalainen Akseli Gallen-Kallela. Ryhmän viimeinen näyttely pidettiin 1912.

Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) oli kuuluisa saksalainen taidemaalari. Häntä on pidetty yhtenä Saksan suurimmista moderneista taiteilijoista. Vaikka osa hänen teoksistaan tuhoutui Saksassa vuoden 1938 jälkeen, niitä jäi jäljelle koska lukuisia hänen taideteoksiaan oli ostettu Yhdysvaltoihin tunnettuihin museoihin.

Emil Nolde (1867-1956) oli taidemaalari. Hän opiskeli puukuvanveistoa Flensburgissa ja toimi sen jälkeen mm. piirustuksenopettajana taideteollisessa koulussa. Hän sai taiteeseensa vaikutteita Vincent van Goghilta. Hän loi omaperäisen tyylin, joka edustaa saksalaista ekspressionia. Kansallissosialistit takavarikoivat noin tuhat Nolden työtä ja tuhosivat useita.

Max Pechstein (1881-1955) oli taidemaalari. Hän oli ekspressionisti. Hän kävi Italiassa ja Pariisissa opintomatkoillaan. Hänen työnsä julistettiin rappiotaiteeksi kolmannen valtakunnan aikana. Hänen arvostuksensa palasi maailmansodan jälkeen.

Videolla 3 esitetään saksan kielellä selitetty englanniksi tekstitettynä Ernst Ludwig Kirchnerin taidetta. Sen kesto on 9:48. Sen otsikko on ”Ernst Ludwig Kirchner. Retrospektive”.  (Tämän videon paikalla oli aikaisemmin toinen englanniksi selitetty esittelyvideo. Uusi video lisättiin sen tilalle 8.6.2021.)

Videolla 4 esitetään englanniksi Emil Nolden taidetta. Sen kesto on 5:33. Otsikkona on ”Introducing Emil Nolde”. Siihen saa englanninkielisen tekstityksen koskettamalla ruudun alareunaa.

Videolla 5 esitellään Max Pechsteinin töitä musiikin soidessa taustalla. Sen kesto on 6:40. Videon otsikko on ”Max Pechstein ”. 

Video 3. Ernst Ludwig Kirchner - esittely saksaksi puhuttuna, englanniksi tekstitettynä

Video 4. Emil Nolde -esittely

Video 5. Max Pechstein -esittely

Neljä nykyistä taidemuseoita Berliinissä

1. Alte Nationgalerie

Vanha kansallisgalleria on Saksan pääkaupungissa Berliinissä. Museo esittelee 1800-luvun taidetta. Vuosien 1867 ja 1876 välillä rakennettu museorakennus sijaitsee Spreeinsel-saaren Museuminsel-alueella ja kuuluu siten Unescon maailmanperintölistalle. Siellä on esillä erityisesti klassismin, romantiikan, biedermeierin ja ranskalaisen impressionismin kokoelmien teoksia.

Rakennus vaurioitui pahoin toisen maailmansodan ilmapommituksissa. Se avattiin osittain uudelleen vuonna 1949, mutta entisöinti- ja jälleenrakennustyöt jatkuivat. Vuosien 1998 ja 2001 välillä museo kunnostettiin täydellisesti ja sen näyttelytila suureni. Museolla on saksankielinen kotisivu.

2. Gemäldegalerie

Tässä Berliinissä olevassa Taidegalleriassa on maailman suurimpiin kuuluva kokoelma 1300-1800 -lukujen taidetta. Se avattiin vuonna 1830 nykyisen Altes Museumin tiloissa. Kokoelma kasvoi kansainväliseen kuuluisuuteen vuosina 1890–1920. Sodassa tapahtui pahoja vaurioita. Sen jälkeen kokoelma jakautui kahtia: Bode-museoon Itä-Saksaan ja Dahlemin museoihin Länsi-Saksaan.

Saksojen yhdistymisen jälkeen kokoelmat yhdistettiin uuteen museorakennukseen Kulturforumille. Museolla on saksankielinen kotisivu.

Seuraavaksi on 2 valokuvaa, joista numero 2 on lisätty 8.6.2021.

Taidemuseo 1. Alte Nationalgallerie, Berlin. Kuvan lähde on westend61.de.

Taidemuseo 1. Alte Nationalgallerie, Berlin. Kuvan lähde on westend61.de.

Taidemuseo 2. Gemäldegallerie Berliinissä. Kuvan lähde on Wikipedia.

Taidemuseo 2. Gemäldegallerie Berliinissä. Kuvan lähde on Wikipedia.

3. Neue Nationalgallerie

Se on Berliinin Kulturforumilla sijaitseva modernin taiteen museo. Museon suunnitteli Ludwig Mies van der Rohe (saksalais-yhdysvaltalainen arkkitehti ja muotoilija, joka suunnitteli 1930-luvulla Yhdysvalloissa merkittäviä pilvenpiirtäjiä). Museo avattiin vuonna 1968. Sieltä löytyy mm. kubismin ja surrealismin tyylisuuntien teoksia. Suurin osa töistä sijaitsee museon alla. Tällä museolla on oma saksankielinen Facebook-ryhmä. Museolla on saksankielinen kotisivu.

4. KINDL – Zentrum für zeitgenössische Kunst

Yksityinen KINDL (englanniksi Center for Contemporary Art) on Berliinin Neikölln-kaupunginosassa sijaitseva merkittävä taidetila. Entisen olutpanimon kaksi rakennusta esittelevät nykytaidetta kolmessa kerroksessa. Tällä museolla on oma suomenkielinen Facebook-ryhmä. Museolla on saksankielinen kotisivu.

Tähän artikkeliin käytettyä kirjallisuutta:

1.  Romantiikan maalaustaide, Taiteen maailmanhistoria 15 (1973).

2.  Impressionismi, Taiteen maailmanhistoria 16 (1972).

3.  Ekspressionismi, Taiteen maailmanhistoria 17 (1972).

4. Toim. Teppo Jokinen ja Hanne Selkokari: Italiassa Saksanmaalla, Taiteilijoiden ja taiteentuntijoiden matkassa. 1840-1930 (Suomalaisem Kirjallisuuden Seura 2011).

5. Toim. Claudia de Brün: Luonto opettajana, Maisemamaalaus Düsseldorfissa (2011).

Jaa tämä sivu