Eino Tienari 2.2.2022
Johdanto
Tämä on jatkoa artikkeliin ”Kiinan ja Japanin välinen toinen sota 1937–1945”. On tarkoitus valmistella tulevia sotakuvauksia Tyynen mereen taisteluissa toisessa maailmansodassa.
Aloitetaan kuvaamalla ensin Japanin sotalaivastoa. Sitten kerrotaan vastavia tietoja Yhdysvaltojen sotalaivoista ennenkuin se laajeni sodan syttymisen jälkeen aloitetussa kiivaassa varustelussa.
Molempien laivastojen lentojoukot kuvataan erillisessä artikkelissa myöhemmin.
Japanin lentotukialus Akagi
Akagi nimettiin Tokion lähellä sijaitsevan vuoren mukaan ja otettiin palvelukäyttöön maaliskuussa 1927. Alus modernisoitiin vuosina 1935-1938. jolloin alun perin rakennetut kolme lentokantta yhdistettiin yhdeksi suureksi lentokanneksi ja alukseen rakennetiin komentosilta. Laivaston 1. ilma-armeijaa perustettaessa vuonna 1941 siitä tuli sen komentoalus.
Aluksen uppouma oli 42 000 tonnia kuormattuna, pituus 260 m, leveys 31 m, syväys 8,7 m ja nopeus 31,5 solmua. Sen miehistö oli 1630 henkeä. Aseistuksena oli 66 lentokonetta, 6 kpl 200 mm tykkiä, 12 kpl 120 mm ilmatorjuntatykkiä ja 28 kpl 25 mm ilmatorjuntatykkiä.
Akagi osallistui Pearl Harborin hyökkäykseen joulukuussa 1941 ja Rabaulin maihinnousuun tammikuussa 1942. Se osallistui myös yllätyshyökkäykseen Australian Darwiniin helmikuussa 1942. Sen jälkeen oli vuorossa Midwayn taistelu kesäkuussa 1942, jolloin se vaurioitui pahoin. Syynä olivat syöksypommittajien hyökkäykset. Japanilaiset upottivat sen silloin itse torpedoilla seuraavana aamuna.
Japanin merivoimien sotalaivat, osa I
Myöhemmin vuosina 1943 - 1945 valmistuneita sotalaivoja ei ole otettu tähän mukaan. Seuraavassa taulukossa on yhden tai kahden laivan nimellinen uppouma (tonnia), suurin nopeus solmua (eli merimailia tunnissa tai 0,514 m/s), päätykistön lukumäärä kertaa tykkien kaliiperi (lkm x mm), keskimääräinen lentokoneiden lukumäärä (kpl), laivan käyttöönoton vuosiluku tai vuosiluvut:
Laivatyypit uppouma nopeus päätykistö lentokoneita valmis
Lentotukilaivat
Džunjó, Hiyō 24 150 25 12 x 127 50 1942
Zuihō, Shōhō 11 200 26 8 x 127 30 1940-42
Rjúhó 13 360 26 8 x 127 60 1942
Shōkaku, Zuikaku 25 680 34 12 x 127 80 1941
Sōryū, Hirjū 17 500 30 12 x 127 60 1938-39
Rjudzho 10 500 25 8 x 127 30 1933
Akagi, Kaga 36 000 31 10 x 203 80 1927-28
Hōshō 7 500 25 4 x 140 15 1922
Saattuetukilaivat
Taijo, Unjo 16 800 23 6 x 127 24 1942
Akitsu M, Nigitsu M 11 000 20 2 x 75 30 1941-42
- - - - - - - -
Japanilainen taistelulaiva Hiei
Hiei oli keisarillisen Japanin laivaston taisteluristeilijä. Se palveli sekä ensimmäisessä että toisessa maailmansodassa. Se otettiin käyttöön elokuussa 1914, muutettiin koululaivaksi 1929 ja palautettiin sotalaivaksi joulukuussa 1932. Siihen lisättiin 16 kpl kuusituumaisia tykkejä vuonna 1936.
Sen uppouma kuormattuna oli 32 700 tonnia, pituus 214 m, leveys 28 m, syväys 8,4 m ja nopeus 27,5 solmua. Sen miehistö oli 1220 henkeä. Aseistuksena oli 8 kpl 356 mm Vickers-tykkiä, 16 kpl 140 mm Vickers-tykkiä, 16 kpl 3 tuuman tykkiä ja 8 kpl 533 mm torpedoputkea.
Hiei oli mukana amiraali Nagumon iskuosastossa ja lähti mukaan Pearl Harborin hyökkäykseen. Myöhemmin se osallistui moniin operaatioihin, mm. edellä mainittuun Darwinin hyökkäykseen. Marraskuussa 1942 Savon saaren edustalla se osallistui Yhdysvaltain risteilijöiden USS Atlantan, USS San Franciscon ja neljän hävittäjän upottamiseen. Taistelun aikana Hieihin osui paljon kranaatteja. Miehistölle annettiin määräys jättää alus, mutta siihen osui kaksi torpedoa. Laiva upposi vieden mukanaan 188 japanilaista miehistönjäsentä.
Japanin merivoimien sotalaivat, osa II
Laivatyypit uppouma nopeus päätykistö lentokoneita valmis
Taistelulaivat
Musashi, Yamato 63 660 27 9 x 457 6 1941-41
Nagato, Mutsu 39 000 25 8 x 406 3 1920-21
Ise, Hiūga 35 400 25 8 x 356 3 1917-18
Fusō, Yamashiro 34 000 25 12 x 356 3 1915-17
Kongō, Haruna 32 300 30 8 x 356 3 1913-15
Kirishima, Hiei 32 700 27 8 x 356 3 1913-15
Raskaat risteilijät
Tone, Chikuma 11 250 35 8 x 203 2-4 1938
Mogami, Mikuma 12 500 35 10 x 203 4 1935-38
Kumano, Suzuya 12 500 35 10 x 203 4 1935-38
Atago, Takao 13 400 34 10 x 203 4 1930-32
Tshokai, Maia 13 400 34 10 x 203 4 1930-32
Mioko, Natshi 13 000 33 10 x 203 4 1928-29
Ashigara, Haguro 13 000 33 10 x 203 4 1928-29
Aoba, Kinugasa 9 000 33 6 x 203 2 1927
Furutaka, Kako 8 800 33 6 x 203 2 1926
Japanilainen kevyt risteilijä Katori
Katori laskettiin vesille kesäkuussa 1939 ja otettiin käyttöön huhtikuussa 1940. Sen uppouma kuormattuna oli 6 300 tonnia, pituus 130 m, leveys 16 m, syväys 5,7 m ja nopeus 18 solmua. Sen miehistöön kuului 315 henkeä.
Tämän sotalaivan aseistuksena oli 4 kpl 140 mm tykkiä, 4 kpl 127 mm ilmatorjuntatykkiä, 4 kpl 25 mm ilmatorjuntatykkiä, 8 kpl 13 mm ilmatorjunnan konekivääriä ja 4 kpl 533 mm torpedoputkea.
Katori oli joulukuun alusta 1941 alkaen Trukissa, joka sijaitsee noin 1 000 kilometriä kaakkoon Guamilta. Yhdysvaltain hyökkäys Trukille (operaatio Hailstone) alkoi 17. helmikuuta 1944. Lentotukialusten lentokoneet hyökkäsivät ja samana aamuna oli Japanin apuristeilijä Akagimaru lähtenyt Trukilta saattajanaan muiden laivojen mukana myös Katori. Amerikkalaiset lentokoneet upottivat Akagimarun ja torpedoivat Katorin. Yhdysvaltain laivaston raskaat alukset upottivat vaurioituneen kevyen risteilijän Katorin tykkitulella. Molempien uponneiden japanilaisten sotalaivojen miehistöt menehtyivät.
Japanin merivoimien sotalaivat, osa III
Laivatyypit uppouma nopeus päätykistö lentokoneita valmis
Kevyet risteilijät
Naka, Dzhintsu, Sendai 5 860 33 7 x 140 1 1924-25
Abukuma, Isuzu 5 860 33 7 x 140 1 1922-23
Kinu, Nagara 5 860 33 7 x 140 1 1922-23
Kiso, Kitakami 5 700 33 7 x 140 1 1920-21
Ōi, Tama 5 700 33 7 x 140 1 1920-21
Yūbari 3 500 33 6 x 140 0 1923
Tenriū, Tatsuta 3 300 31 1 x 80 0 1918
Katori, Kashii, Kashima 6 000 18 6 x 127 2 1940-41
Hävittäjät
Asushimo- ja Kagero-luokka: 38 laivaa, päätykistö 6 x 127 1940-45
Shimakaze-hävittäjä, päätykistö 6 x 127 1942
Arashio-luokka: 10 laivaa, päätykistö 6 x 127 1937-38
Samidare-luokka: 16 laivaa, päätykistö 5 x 127 1933-38
Akebono-luokka: 23 laivaa, päätykistö 6 x 127 1928-32
Fumitsuki-luokka: 12 laivaa, päätykistö 4 x 120 1927-28
Asakaze-luokka: 9 laivaa, päätykistö 4 x 120 1923-25
Akikaze-luokka: 12 laivaa, päätykistö 4 x 120 1920-23
Amerikkalainen lentotukialus USS Enterprice
USS Enterprice otettiin palvelukseen toukokuussa 1938. Aluksen uppouma oli 25 500 tonnia kuormattuna. Sen pituus oli 246 m, leveys 25 m, syväys 7,9 m ja nopeus 32,5 solmua. Sen miehistö oli 1890 henkeä. Aseistuksena oli 96 lentokonetta ja 8 kpl 127 mm ilmatorjuntatykkiä.
Joulukuun 7. päivänä 1941 laiva oli palaamassa tukikohtaansa Pearl Harboriin tehtävästään Waken saarelta. Enterprice osallistui Midwayn taisteluun kesäkuussa 1942. Guadalcanalin taistelussa elokuussa 1942 alukseen osui useita Japanin laivaston koneista pudotettuja pommeja. Aluksen vauriot korjattiin myöhemmin. Lokakuussa alus vaurioitui uudelleen Santa Cruzin saarten taistelussa.
Alukseen osui toukokuussa 1945 kamikaze, jolloin aluksen lentokonehissi tuhoutui. Se oli telakalla korjattavana sodan loppuun asti. Se varustettiin vuonna 1947 suureksi miehistönkuljetusalukseksi.
Yhdysvaltain merivoimien sotalaivat, osa I
Vuosina 1943 - 1945 valmistuneita sotalaivoja ei ole otettu tähän mukaan. Taulukossa on yhden tai kahden laivan nimellinen uppouma (tonnia), suurin nopeus solmua (eli merimailia tunnissa tai 0,514 m/s), päätykistön lukumäärä kertaa tykkien kaliiperi (lkm x mm), keskimääräinen lentokoneiden lukumäärä (kpl), laivan käyttöönoton vuosiluku tai vuosiluvut:
Laivatyypit uppouma nopeus päätykistö lentokoneita valmis
Lentotukilaivat
Yorktown, Enterprise 25 500 32 8 x 127 80 1937-38
Hornet 20 000 32 8 x 127 90 1940
Wasp, Ranger 14 700 29 8 x 127 80 1934
Lexington, Saratoga 33 000 33 16 x 127 90 1927
Saattuetukilaivat
Sangamon-luokka (3) 11 400 18 2 x 127 30 1942
Bague-luokka (11) 8 350 16 2 x 127 30 1942-43
Taistelulaivat
Indiana,Massachusetts 35 000 28 9 x 406 3 1942
Alabama,South Dakota 35 000 28 9 x 406 3 1942
N.Carolina,Washington 35 000 28 9 x 406 3 1941
Colorado, Maryland 32 000 20 8 x 406 3 1921-23
West Virginia 32 000 20 8 x 406 3 1921-23
California, Tennessee 32 500 20 12 x 356 3 1920-21
Missisippi, Idaho 33 400 21 12 x 356 3 1917-19
New Mexico 33 400 21 12 x 356 3 1917-19
Pennsylviana, Arizona 32 600 21 12 x 356 3 1916
Nevada, Oklahoma 29 900 20 10 x 356 3 1916
New York, Texas 27 000 20 10 x 356 3 1914
Arkansas 26 100 20 12 x 305 3 1912
Amerikkalainen taistelulaiva USS Mississippi
USS Missisippi otettiin palvelukäyttöön joulukuussa 1917. Se oli vuonna 1918 harjoituskäytössä Kuuban lähellä. Alus siirrettiin maaliskuussa 1931 modernisoitavaksi ja se palasi käyttöön lokakuussa 1933.
Sen uppouma kuormattuna oli 32 500 tonnia. Sen pituus oli 190 m, leveys 30 m, syväys 9,1 m ja nopeus 21 solmua. Sen miehistö oli 55 upseeria ja 1026 miehistönjäsentä. Aseistuksena oli 12 kpl 356 mm tykkiä, 14 kpl 130 mm tykkiä, 4 kpl 76 mm ilmatorjuntatykkiä ja 2 kpl 533 mm torpedoputkea.
USS Missippi palveli toisessa maailmansodassa ensin Atlantilla. Vuonna 1943 aluksessa tapahtui tykkitornissa räjähdys, jossa 43 miehistönjäsentä sai surmansa. Korjauksen jälkeen alus osallistui helmikuussa 1944 Kwjaleinin valtaukseen Marshallinsaarilla. Se taisteli Filippiinien takaisinvaltauksessa ja Okinawan saaren valtauksessa.
Yhdysvaltain merivoimien sotalaivat, osa II
Laivatyypit uppouma nopeus päätykistö lentokoneita valmis
Raskaat risteilijät
Wichita 10 000 32 9 x 203 4 1939
Astoria-luokka (7) 9 950 32 9 x 203 4 1934-37
Indiapolis, Portland 9 800 32 9 x 203 4 1932-33
Northampton-luokka(6) 9 050 32 9 x 203 4 1930-31
Salt Lake City 9 100 32 10 x 203 4 1929-30
Kevyet risteilijät
Atlanta-luokka (8) 6 000 35 12 x 127 0 1941-45
Brooklyn-luokka (9) 9 700 33 15 x 152 4 1937-39
Omaha-luokka (10) 7 050 33 10 x 152 3 1923-25
Hävittäjät
Livermore- ja Benson-luokka: 96 laivaa, päätykistö 4 x 127 1940-43
Sims-luokka: 12 laivaa, päätykistö 4 x 127 1939-40
4 eri luokka: 48 laivaa, päätykistö 4 x 127 1934-39
Somers- ja Porter-luokka: 13 laivaa, päätykistö 8 x 127 1936-38
”Nelitorviset”-luokka: 117 laivaa, päätykistö 4 x 102 1918-21
John F. Kennedy ja moottoritorpedovene PT-109
John Kennedy oli ollut syksyllä 1941 laivaston pääesikunnan tiedusteluyksikössä Washingtonissa ja sen jälkeen alokkaiden kouluttajana Etelä-Carolinassa. Syksyllä 1942 hän ilmoittautui vapaaehtoisena moottoritorpedoveneen päällystökoulutukseen. Seuraavan vuoden alussa hänet sijoitettiin eteläiselle Tyynellemerelle, missä hänestä tehtiin moottoritorpedovene PT 109:n päällikkö.
Hänen veneensä PT-109 valmistui toimintakuntoon heinäkuussa 1942. Sen pituus oli 24 metriä ja nopeus 41 solmua. Toiminta-aika maksiminopeudella oli noin 12 tuntia. Sen miehistönä oli 3 upseeria ja 14 merivoimien sotilasta. Sen pääaseistus oli neljä 21 tuuman torpedoputkea, joissa käytettiin Mark VIII-torpedoja. Niiden lisäksi oli muutakin aseistusta.
Aliluutnantti Kennedyn komentama PT 109 törmäsi 2.8.2943 yön pimeydessä japanilaisen hävittäjä Amagirin kanssa Salomonsaarten aluevesillä. Kennedy johdolla törmäyksestä selvinneet 10 miehistön jäsentä pelastautuivat uimalla vajaan kuuden kilometrin päässä olleelle saarelle.
Kennedy loukkasi selkänsä onnettomuudessa ja ei yrityksestä huolimatta kyennyt jatkamaan palveluksessa. Hänet kotiutettiin keväällä 1945.
LUKIJALLE
Tämä kirjoitus on ensimmäinen Toisen maailmansodan aikaisista Tyynenmeren taistelusta Japanin ja Yhdysvaltain välillä. Seuraavaksi puhutaan molempien maiden laivastojen lentojoukoista. Sen jälkeen kerrotaan sodan tapahtumista tällä alueella. Nuo taistelut jatkuivat syyskuussa 1945 tapahtuneeseen Japanin viralliseen antautumiseen asti.
KIRJALLISUUTTA
Erkki Arni: Taistelu Tyynen meren herruudesta (WSOY, 1964).
Maailma sodassa - Tyynimeri palaa 1938-45 (Bonnier, 2017).
High Ambrose: The Pacific, Tyynenmeren taistelutoverit (Otava, 2010).